AI dominerade på SLUSH 2018

AI dominerade på SLUSH 2018

Slush 2018 är över. Evenemanget som är ett av världens hetaste startup-event tog som vanligt plats i Helsingfors. Under två intensiva dagar kunde 20 000 besökare från 130 länder, 3 100 företag och 1 800 investerare mingla på pitchtävlingar, match-makingevent och modererade samtal mellan branschens giganter.

 
Bland huvudtalarna syntes prominenta namn såsom Amazons CTO Werner Vogels och PayPals COO Bill Ready. Från svenskt håll deltog bland annat Izettles grundare Jacob de Geer, men även Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna och Spotifys Katarina Berg.

 
När en så viktig konferens utspelar sig  i vårt östra grannland ter det sig rätt självklart att Sverige hade stark representation på plats. Mot bakgrund av jätteaffären då PayPal köpte Izettle höll det svenska företagets vd Jacob de Geer ett uppskattat framträdande om framtiden för Fintech. En annan talare var Niklas Zennström, kanske mest känd på hemmaplan för att en gång i tiden ha grundat Skype. På Slush framträdde han i sin roll som vd på riskkapitalbolaget Atomico för att presentera rapporten The state of European tech.

 

På plats fanns även Business Sweden och Almi invest som tillsammans med Tillväxtverket och Energimyndigheten står bakom Swedish Hotspot. Målsättningen är att ge svenska startups bästa tänkbara förutsättningar på Slush, och arrangerade som ett led i detta en lunch där företagen fick pitcha sin verksamhet för ett antal internationella investerare. Bland investerarna vid bordet märktes bl.a. Siemens Next47, Cisco Corporate Ventures, Samsung Catalyst Fund, Creandum, EQT Ventures och Kinnevik.

 

Flera av de svenska företagen fanns med på Slush 100 pitching competition-listan, men hade allteftersom tävlingen förlupit slagits ut. När finalen var avgjord stod Startupen Meeshkan som vinnare. Företaget utvecklar en miljö för interaktiv maskininlärning som genom ett reaktivt Slack-baserat gränssnitt ska bidra till att maskininlärningsmodeller kan tränas snabbare.

 

Att det är en AI-lösning som vinner första pris speglar året 2018 väl. AI växer lavinartat och det krävs ständigt nya, bättre, smartare och mer effektiva lösningar. De företag som lägger sig i fronten för den typen av lösningar kommer, om vi ska tro de paneler som diskuterade på Slush, mycket att göra framöver.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Britny