Google förenklar för säkerhets skull

Google förenklar för säkerhets skull

Nu har det snart gått en månad sen Google+ enorma säkerhetsproblem kom allmänheten till känna. Google, som kände till problemet redan i mars i år, har arbetat febrilt med att täta, rätta till och öka säkerheten, och nu börjar åtgärderna rullas ut. De börjar med den mest använda produkten – sökmotorn.

 

Google förenklar inloggade användares möjligheter att hantera och radera den sökhistorik som blir kvar på företagets servrar även efter att sökhistoriken raderats i webbläsaren lokalt. Det har förvisso gått att komma åt den här datan via sitt Googlekonto tidigare, men nu förenklar Google processen väsentligt. I samma veva designar Google om gränssnittet så att övriga integritetsinställningar också blir lättåtkomliga samt förtydligar sekretessavtalet.

 

Det kan låta som en bagatellartad förändring, men i ett större perspektiv är den här typen av självsanering oerhört viktig. Under året har Facebooks Cambridge Analytica-skandal, och senare Google+ läcka skärpt debatten om den personliga information vi behöver släppa ifrån oss för att till fullo använda företagens produkter. När Apples vd, Tim cook i förrgår höll en keynoteföreläsning vid en säkerhetskonferens i Bryssel gick han hårt åt de företag som säljer personuppgifter till annonsörer. Även om han inte nämnde Facebook och Google vid namn, var det inte svårt att förstå vilka företag som åsyftades. Tim Cook kallade verksamheten ren övervakning och att den stora mängden personlig data som samlas in inte fyller något annat syfte än att skapa större affärer åt företagen som kontrollerar den.

 

Frågan som uppstår är var gränsen går. Svaret ligger nog i användarledet, och vad de är redo att acceptera för att kunna använda Googles programsviter och Facebooks nätverksmöjligheter. Och kommer jättarna gå med på användarnas krav? Hade Google förbättrat användarnas möjligheter att hantera sin data även om läckan inte upptäckts?

 

Det går självfallet inte att svara på i en text som denna, men om jag skulle våga mig på en gissning kommer relationen användare och dataägare, precis som allt annat på internet, fortsätta förändras – till användarnas fördel. När vår kunskap ökar ställer vi snart skarpare krav, och för annonssäljarna är våra konton hårdvaluta. Ett internet präglat av oro gynnar inte någon, och därför tror jag att dagens ohämmade informationsinsamling slutar som en historisk parentes. Vi får se.

 

Av: Måns Nilsson, Senior Account Manager och Rådgivare

 


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med dina digitala utmaningar?


Få insights, idéer och observationer från Britnys värld!

No Comments

Post A Comment

Britny