När bilen blir allt smartare

När bilen blir allt smartare

Augmented Reality (AR) är tekniken som blev tjenis med allmänheten på bred front genom lanseringen av Pokémon GO under sommaren 2016. Helt plötsligt använde alla tekniken på daglig basis och applicerade ett digitalt lager bestående av små monster på sin omgivning. Men AR kan användas till så mycket mer än lek och spel, det visar inte minst Hyundai som i dagarna har valt att investera i den schweiziska start-up:en Wayray.

 

AR-lösning som stöd
Wayray har utvecklat en så kallad holografisk AR-lösning som nu ska föras in i Hyundais bilar och skapa en förstärkt verklighet som kan användas till stöd för föraren. Då AR-lösningen integreras i förarens sikt, blir möjligheterna potentiellt oändliga. Det kan till exempel bli möjligt att projicera trafikinformation i realtid direkt i vindrutan på bilen, eller informera föraren om när denne ska ta en vänstersväng nästa gång genom visuella anvisningar istället för den klassiska GPS-rösten som instruerar dig vilken väg du ska ta.

 

Beundran har funnits länge
Människor verkar länge ha fascinerats av möjligheterna med att föra in ny teknik i fordon, kanske är det därför nyheter kring autonoma fordon får så stor uppmärksamhet. Och det är kanske inte så konstigt, när populärkulturen matat oss fulla av framtidsvisioner kring kommande fordon och fantastiska möjligheter – tänk bara hur många gånger du sett en flygande bil i filmer!

 

Skippa körkortet
Men vad händer då, när bilarna får fler och fler funktioner, och samtidigt blir smartare och smartare med hjälp av artificiell intelligens? Kommer verkligen nästa generation att behöva lära sig köra bil, genomgå den pina och nervositet som många upplever vid ett teoriprov och efterföljande uppkörning?

 

Svaret på det är naturligtvis inte helt självklart. Med smarta, självkörande bilar uppstår en hel våg av nya frågor såsom ansvar vid olyckor och åldersgränser för framförande av fordon. För vem är det som har ansvaret om någonting händer? Är det bilen, eller är det den person som sitter i bilen och bara åker med?

 

Utöver de frågeställningarna, får vi även alla fundera på hur mycket kontroll vi vill släppa ifrån oss och till vilken grad vi är villiga att låta tekniken välja vad som är bäst för oss. Men än är vi inte riktigt där, det tar säkert något år till innan du får möjligheten att sitta i passagerarsätet och bara åka med, medan din bil kör dig hem från kontoret.

 

Av: Alexis Beijer, Content Manager

 


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med dina digitala utmaningar?


Få insights, idéer och observationer från Britnys värld!

No Comments

Post A Comment

Britny