Nya möjligheter med röststyrning

Nya möjligheter med röststyrning

I dagarna kommer en uppdatering som får Googles röststyrda högtalare att prata och förstå svenska. Med det aktualiseras (ännu en gång) profetian om att vi på sikt kommer prata allt mer med våra digitala enheter, och låter skärmarna ligga kvar på skrivbordet eller i fickan. Det är förhållandevis enkelt att se nyttan med röststyrning. Problemet med bilförare som sms:ar eller byter låtnär de snarare borde fokusera på vägen försvinner. Korta googlingar om vilket år första världskriget bröt ut eller närmaste väg till en restaurang likaså. Men potentialen ligger långt bortom det, och frågan vi ställer oss idag är på vilket sätt röststyrning kan påverka vårt företagande och affärerna vi gör. Men också på hur den kan förändra och förbättra relationer och möten med kunder och anställda.


Röstkommandon allt vanligare

Acceptansen för att styra digitala enheter med rösten ökar kraftigt. Studier gjorda av researchfirman eMarketer visar att 50 procent av de amerikanska smartphoneanvändarna använder röstkommandon för att styra sin enhet. Av de som äger en smart högtalare menar hela 72 procent att samtalen med högtalaren blivit en del av deras dagliga rutin. Antalet enheter ökar också drastiskt. För två år sedan, 2016, hade blott 16 miljoner amerikaner en smart högtalare hemma. 2020 väntas siffran vara 76,5 miljoner.

I takt med att acceptansen för röstteknik ökar på konsumentmarknaden, växer också intresset för att använda tekniken i arbetslivet. Det finns redan gott om inspirerande exempel från företag som lyckats implementera tekniken för att effektivisera delar av sitt arbete, eller skapa nya kundupplevelser. Med ett förändrat användarbeteende i kundledet kommer också behovet av att anpassa sig till deras krav. Ett framsynt företag eller organisation måste adaptera sina produkter och sin marknadskommunikation till marknadens förväntningar då ma

n annars riskerar förlora kunderna.


Nu förändras internet

Varför det då? Jo, för att röststyrningen redan börjat förändra hur vi använder internet.
Genom människans historia har rösten varit det kommunikationsverktyg vi använt med störst framgång. Den dag ett samtal med en smartphone eller smart högtalare känns lika naturligt som att prata med en människa kommer bruksvärdet för individen öka markant. Estimat från internetforskare menar att om två år från idag kommer hälften av alla sökningar på internet globalt sett göras med rösten. Men det är bara början. Vi kommer göra våra inköp och research kopplad till köpen med rösten, vi vill diskutera sevärdheterna på sommarsemestern och sköta våra relationer med kundservice via smarthögtalaren. När skärmen inte längre är en faktor på samma vis som idag innebär det (i nuläget) att vägen in och ut från din kommunikation blir väsentligen mer direkt, och det content vi producerar måste vara anpassat och optimerat för att kunna konsumeras enbart via ljud.


Rösten bygger relationer

Fördelen är att rösten snabbt ökar känslan av närhet och personlig service. Min egen dotter älskar att prata med Google Home och avslutar som regel samtalet med ett vänligt ”tack”. Tanken på att en dag sköta ditt företags produktutveckling eller marknadsföring med stöd av kundkontakter som är både personliga och ärliga svindlar. Men vi bör vara förberedda på att människor med samma enkelhet som de frågar sin högtalare vilket väder det är ute, också ber om en snabb genomgång av vilka produkter som passar deras behov, lyssnar till användargenererade recensioner och letar bästa pris. Kanske samtidigt som de lagar mat. Det ställer helt nya krav på presentation, röstmanus och tonalitet.


Öppnar upp för utvecklare

De tre största aktörerna, Google, Apple och Amazon har förstått potentialen i röststyrning och successivt öppnat upp för utvecklare att skapa nya smarta funktioner och lösningar till deras produkter. Ett kul exempel är Alexa for business som med ett enkelt ”Alexa start my meeting” ringer upp externa mötesdeltagare, startar en timer för mötet (med en påminnelse om när det är 10 minuter kvar) och kör igång presentationen på skärmen. Men den riktigt betydelsefulla motorn för förbättrade protokoll är trots allt en ständigt förbättrad AI som kan förfina användarupplevelsen för såväl leverantör som slutanvändare, och det får vi prata mer om i ett senare inlägg. Under tiden utvecklas nya affärs- och kommunikationsstrategier kopplade till röststyrning i en rasande fart. Passa på du också, innan det är för sent.


Av: Måns Nilsson, Senior Account Manager och Rådgivare



Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med dina digitala utmaningar?


Få insights, idéer och observationer från Britnys värld!

No Comments

Post A Comment

Britny