SEO som konst

SEO som konst

Skriver du in orden “Frieze Los Angeles” i Googles bildsök kommer du hitta vad som ser ut som en serie foton från den stora konstmässan. Men, det du inte vet är att bilderna är fejkade och att en konstnär använt sig av SEO för att highjacka Googles förstaplacering.

Att använda SEO för att ranka högt på Google och andra sökmotorer är sedan gammalt, men det intressanta nu är att det tagit sig in i andra sfärer än den traditionella affärsvärlden. Att konstnärer använder sig av SEO för att skapa vad som nästan kan kallas performance art måste ändå klassas som någonting nytt.

Så hur gjorde konstnären, Gretchen Andrew, för att skapa sin installation på Google? Hon klippte in sina bilder i en miljö som liknade mässans, med hjälp av Photoshop. Därefter köpte hon en domän som liknade den som den riktiga mässan, Frieze Los Angeles, har och sist men inte minst skapade hon en mängd andra webbsidor som länkade till hennes fejkade sida. Gretchen skrev även texter som visserligen inte är speciellt läsliga för en människa, men som en sökmotor uppfattar som högst relevanta i och med sin täthet av sökord.

Resultatet av allt detta är att Google nu anser att Gretchen Andrews sida är mer relevant för sökaren, än den riktiga hemsidan för Frieze Los Angeles.

Så det vi kan ta med oss av den här händelsen är hur enkelt det är att lura sökmotorer. Skenet kan bedra när du söker efter information på internet och du kan faktiskt inte vara helt säker på att den webbplats eller artikel du hittar innehåller korrekt information. Det kan vara värt att ta med dig, när du söker dig fram genom internetdjungeln.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Britny