Singles Day – 280 miljarder kr på ett dygn

Singles Day – 280 miljarder kr på ett dygn

Skyhög försäljning
Singles Day – det kinesiska alternativet till Valentines Day har tagit skruv och etablerat sig som en gigantisk nätrea i 24 timmar. Försäljningen på 213,5 miljarder yuan (280 miljarder sek) är betydligt högre hos Alibaba än den totala försäljningen i hela USA under Black Friday. I Sverige har vissa e-handlare börjat göra kampanjer på Singles Day, men satsar betydligt mer krut på Black Friday.

 

Några spaningar:
– Singles Day kommer bli en stor sak även i Sverige. Frestelsen för e-handelsbolagen är för stor för att låta bli. Black Friday är naturligtvis också här för att stanna 
– Försäljningen totalt för helåret ökar inte nämnvärt pga Singles Day, Black Friday etc. Det mesta tyder på att lite av julhandeln “flyttar” till november. Men till lägre marginaler.
– Intensiva nätreor kommer ställa ännu högre krav på e-handlare och marknadsförare eftersom försäljningen får en extrem koncentration till några enskilda dygn. Allt måste funka, och den som inte har järnkoll missar en stor del av sin potentiella försäljning
– Kommersiella trender från Kina kommer nå oss fortare och få allt större genomslag. De kinesiska internetföretagen är så stora och skickliga att det är omöjligt att inte påveras av dem

 

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Britny