VR-teknikens långsamma resa mot mainstream

VR-teknikens långsamma resa mot mainstream

Att virtual reality, eller VR som tekniken kallas i folkmun, ska slå igenom på bred front har varit en återkommande profetia i teknikspaningar de senaste 4-5 åren. Men det är som att det inte riktigt räcker ända fram. Tekniken används för all del i många professionella sammanhang, men för att nå konsumentleden krävs ett större underhållningsvärde. Om mäklarna, marknadsförarna och reseförsäljarna verkligen vill kunna möta kunderna i VR, då måste det finnas incitament att skaffa erforderlig utrustning.

Google har länge arbetat för att demokratisera och tillgängliggöra VR-upplevelser. Med Google cardboard sänkte de priset för hårdvaran rejält, men det saknades digitalt innehåll för att underhålla massorna. Tills nu!
 
Google spotlight stories är enkelt uttryckt Googles eget storytelling-lab. Här producerar de fantastiska berättelser samtidigt som de utvecklar tekniken för att kunna möta innehållsproducenternas visioner.
I dagarna släppte de sin senaste kortfilm Age of sail, som för första gången inkluderar dialog i berättandet. Filmen är regisserad av John Kahrs som varit inblandad i flera animerade storfilmer från Disney, och även vunnit en Oscar för kortfilmen Paperman. Age of Sail blev ”official selection” på Venedigs filmfestival, och därmed direktnominerad till bästa animerad kortfilm i kommande Oscarsgala.

 

VR-versionen av Age of Sail finns tillgänglig för IOS, AndroidViveport, och Steam.

 

För oss som verkligen vill utveckla affärsnyttan med VR är det oerhört glädjande att resursstarka bolag som Google och Oculus siktar mot stjärnorna. Teknik kan ha hur stor potential som helst, men utan bra innehåll kommer det aldrig slå igenom – ni minns väl hur konsumenterna valde VHS framför Betamax av just den anledningen. I dag finns film, spel och nyheter tillgängliga i VR, men det finns också oändliga möjligheter att driva och göra affärer i virtuell verklighet.

 

Oculus har gått i bräschen genom att demonstrera hur självstudier genom VR kan se ut. I deras tjänst Visualspeech kan du förbereda dig för en arbetsintervju eller öva dig på att bli en bättre nätverkare. Företaget samarbetar också med Audi för att utforska metoder som gör bilköpet till en hisnande upplevelse.

 

Runtom i världen sitter kloka innovatörer och funderar över hur morgondagens affärer ser ut, och VR är en av många faktorer de måste ha i åtanke. Sker affärsmöten och pitcher i VR? Förväntar sig presumtiva kunder en virtuell look’n’feel innan de gör sig omaket att komma till affären och finns det möjlighet att sälja virtuella biljetter till konserter och evenemang? Vem vet, men under tiden fortsätter jag skriva som jag gjort det senaste decenniet: Nästa år slår VR igenom på allvar!

 

Måns Nilsson är digital siare och senior account projektledare på Britny och bjuder gärna in alla nyfikna till Britnys tech lab för att utforska möjligheterna med ny teknik.

 
 


 
 


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med dina digitala utmaningar?


Få insights, idéer och observationer från Britnys värld!

No Comments

Post A Comment

Britny