Case

Ett långsiktigt digitalt partnerskap

4 år som Vasakronans digitala byrå

  • Digital partner åt Vasakronan
  • Client Vasakronan
  • What

    Digitalt partnerskap: från Strategi till Produktion.

  • When

    2011-2015 (fortlöpande)

  • Where

    Sverige

  • We did

    Några exempel på projekt som vi gjort tillsammans under åren: Officiell webbplats (2011/2012), Smartphone app for hyresgäster (2012), Kontorsbarometern-kampanj (2013 & 2014), Köpcenter plattform (2012/2013), Intranät (2015).

  • Results

    Webbplatsen fick ett flertal nomineringar (Svenska designpriset och Svenska Publishingpriset). Smartphone appen har +2500 användare. Kontorsbarometern har fått stor spridning i massmedia. Intranätet belönades som det mest innovativa i Skandinavien av Nordic Intranet Summit.

Allt startade med en webbplats…

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till 98 miljoner. Med deras passion för innovativa arbetsplatser, intern teknik och kommunikation är det väldigt viktigt för dom att möta deras kunders och medarbetares krav på att kunna jobba modern och mobilt. Efter att ha uppdaterat deras grafiska manér 2010 och utfört en förstudie med Johan Ronnestam utlyste Vasakronan en pitch för deras nya webbplats 2011. Pitchen syftade till att hitta en digital byrå som inte bara kunde realisera deras vision men även bli en långsiktig strategist partner.

Britny vann pitchen, skapade Vasakronans nya webbplats och har sedan dess varit Vasakronans digitala byrå. Under åren har över 15-tal projekt utförts. Ett smakprov på några av dom kan ses här nedan.

Digital partner åt Vasakronan
Digital partner åt Vasakronan

Vasakronan.se utmaningar

  • Skapa en helhetslösning för varumärket, visuellt, strukturellt, flödesmässigt, kommunikativt och innehållsmässigt. 
  • Koppla ihop WordPress plattformen med Vasakronans interna system, exempelvis deras databas för fastigheter och medarbetare.
  • Skapa en system- och UX-lösning som är långsiktig i den snabbt föränderliga digitala världen.

Resultat

  • Komplett re-design med fokus på varumärket, struktur och UX.
  • Avancerade kopplingar till Vasakronans interna system, men byggd i WordPress för att förenkla administrativt arbeta och framtida förbättringar. 
  • Webbplatsen lanserades 2011/2012 och var nominerad till både Svenska Design priset och Svenska Publishing Priset samma år.
  • Webbplatsen har också uppmärksammats av Dagens Industi, då Vasakronan då var den största organisationen i Sverige som bytte från EpiServer till WordPress.
Digital partner åt Vasakronan

En praktisk och smart app för hyresgästerna

När vi jobbade med Vasakronan.se upptäckte vi en del av webbplatsen som kallades Hyresgästinfo, en databas från vilken deras hyresgäster kunde få tillgång till värdefull information, såsom parkeringsplats, återvinningsplats, servicecenter och kontaktperson. En databas full med potential.

Det blev tydligt att denna funktionalitet behövde flytta ut ur webbplatsen till hyresgästernas fickor. Resultatet blev en smartphone app (IOS och Android) som inte krävde login. Applikationen har idag + 2500 användare och Vasakronan har fått väldigt positiv feedback från både medarbetare och kunder.

Digital partner åt Vasakronan

“Det blev tydligt att denna funktionalitet behövde flytta ut ur webbplatsen till hyresgästernas fickor. “

Kampanj och and content marketing

Varje vardag går omkring 2,3 miljoner svenskar till ett kontor. I Kontorsbarometern tar Vasakronan reda på vad de tycker, tänker och önskar sig.

2013 och 2014, beslöt Britny och Vasakronan att lyfta fram resultaten i interaktiva infographics, som gjorde innehållet roligare att konsumera och lättare att följa. Innehållet tillät också filtrering av resultatet och besökarna att själva kontinuerligt bidra till undersökningens resultat.

Resultatet av Kontorsbarometern uppmärksammades i media, bland annat i Aftonbladet, Metro och Dagens Nyheter.

Digital partner åt Vasakronan
Digital partner åt Vasakronan
Digital partner åt Vasakronan

“Genom att presentera Kontorsbarometerns innehåll som interaktiva infographics, gjorde vi det enklare att konsumera samtidigt som vi förlängde informationens livstid.”

Digital partner åt Vasakronan

Ett innovativt intranät till ett innovativt företag

Som pionjär och ledare inom sin branch, är också Vasakronan i framkant när det kommer att applicera nya idéer internt. Vare sig det handlar om en flexibel aktivitetsbaserad arbetsplats eller utmana organisatoriska normer är Vasakronan alltid öppen för att pröva, lära sig nytt och adaptera.

Med denna inställning ville Vasakronan ta sig an det nya intranätet. Genom en serie workshops identifierades framtida behov och beteenden som man kommer att behöva möta.

Intranätet lanserades i 2015 och belönades som det mest innovativa och nytänkande intranätet i Skandinavien 2015 av Nordic Intranet Summit.  Se full case presentation här

Digital partner åt Vasakronan